2018. május 15., kedd

Újburgonya leves hajdinával, mángolddal és vargányával

A gluténérzékenységben van jó is. Például olyan terményeket is megeszem, amiket azelőtt nem nagyon használtam a főzéshez. Ilyen például a hajdina. Egyszer már próbálkoztam vele, de borzasztónak találtam az ízét. Viszont legutóbb a bioboltos hölgy felvilágított, hogy talán azért, mert a pirított hajdinát kóstolhattam és azt ő is utálja. Úgyhogy vettem világosat és ez ízlik. Sokkal semlegesebb, simább aromájú, mint a sötét változata. 



Ez egy igazi nyárelő leves. Készíthetitek újkrumplival, friss vargányával vagy más erdei gombával (szegfűgombával, galambicával, erdőszéli csiperkével, bimbós pöffeteggel), újhagymával és újfokhagymával, friss zöldfűszerekkel. 

Hozzávalók 6 főre:
0,5 kg újburgonya
20 dkg mángold
2 félmarék szárított vargánya vagy 20 dkg friss vargánya
10 dkg füstölt szalonna
2 félmarék hajdina
1 közepes fej vöröshagyma (vagy egy csokor újhagyma)
6 gerezd fokhagyma (vagy egy szál újfokhagyma)
3 evőkanál hidegen sajtolt repceolaj
só és frissen őrölt bors
zöldfűszer tetszés szerint: tárkony, kakukkfű, kapor, majoránna, szurokfű, petrezselyemzöld (az én levesemben citromos kakukkfű és tárkony van)
tejföl (a tálaláskor kínáljuk a leveshez)

A kis kockákra vágott hagymákat és a pörcre vágott szalonnát az olajon kevés sóval pároljuk üvegesre. Adjuk hozzá a hadinát, a felszeletelt vargányát, kisebb kockákra vagy karikákra vágott újkrumplit és öntsük fel 3 liter hideg vízzel. Sózzuk és borsozzuk. Amikor már a burgonya majdnem megfőtt, adjuk bele a középső nagy erétől megszabadított, kockákra vágott mángoldot is, és a tetszés szerinti zöldfűszereket is. Főzzük még 3-5 percig. Tejföllel, illetve kevés citromlével vagy fehérborecettel kínáljuk.

Tipp: ha nem juttok mángoldhoz, nyugodtan helyettesítsétek spenótlevelekkel.

4 megjegyzés:

Sallai írta...

Szia Kedves,
a hajdinát először kb egy percre lobogó forró vízbe teszem, azt leöntöm, ezzel megy ki a nem túl jó / keserű íze. Utána leszűröd és tovább készíted /főzöd, ahogy szeretnéd, lehet belőle bármi, akármi :-)Puszillak!

duende írta...

Szia Ildikó!

Köszi a tippet! :) Puszillak én is! :)

Bodzás Vendégház írta...

Csorog a nyálam. Mondjuk a hajdinát nem szeretem, de kipróbálom bulgurral, hogy a reform gabonáknál maradjak.

duende írta...

:) Azzal is isteni lesz, imádom a bulgurt én is. Képzeld, ez a világos hajdina viszont nekem ízlik, pedig a sötéttel ki lehetne kergetni a világból. :)) A bioboltos nő azt mondta a sötétre, hogy görényízű. Egyetértettem, bár nem tudom, milyen íze van a görénynek, de olyannak képzelem, mint a sötét hadináé. (Nekem még a római kömény és a korianderzöld is görényízű, jáj, azokat is utálom. Pedig a magyar és az édesköményért megveszek, annyira imádom, és a koriandernek a magját is imádom, rengeteget használom, de a zöldje... fúj. Érdekesek az ízek... ízlések.)