2016. december 23., péntek

Flódni


Ha mond az a szó valamit, hogy tobzódás, tegyük talonba. Amíg valaki nem kóstolt igazi jó flódnit, az nem tudja, mint jelent az említett kifejezés. Hogy úgy mondjam, szinonímaként lehetne szótárazni őket. De a szótár száraz gyűjtemény, így hát inkább maradjunk a süteménynél, ami egy szaftos, minden földi jót magában foglaló égi tünemény. Na, ez meg egy oximoron. Nézzétek el nekem reggeli dadogásom. Csak próbálom leírni, hogy a "minden jót" kifejezést rögtön megértjük, ha szánkba kerül akár csak egy falat is ebből a csodából. Akárki készít neked, vagy kínál meg vele, biztos lehetsz benne: szeret téged. :)





Több receptet is megnéztem, végül összeállt a sajátom. Fűszer & Léleknél találtam két nagyon jó receptet, egy hagyományost és egy egészen extrát, és Juditka konyhájában egy harmadikat. Mivel a flódniban rengeteg töltelék van, muszáj kialakítani a magunk receptúráját, ahhoz a tepsihez, amelyik családilag megfelel és adott. Mivel úgy gondoltam, a kicsi adaggal nem érdemes - főleg ilyenkor ünnepek táján - bajlódni, egyből dupláztam a mennyiséget. Így viszont féltem, hogy a legnagyobb tepsimbe sem fér el a négy réteg töltelék és öt réteg tészta. Ezért az én sütimben csak 3 töltelék van, és a szilvalekvárnak nem készítettem külön helyet, hanem megkentem mindhárom töltelék alatt a kinyújtott tésztát. (Viszont ha most leírom magamnak a pontos mennyiségeket, ebből már tudok számolni, ha kisebb adagot vagy négyrétegű flódnit szeretnék.)

Hozzávalók egy 36-szor 24-es, magas oldalú tepsihez:
A tészta 4 rétegéhez:
80 dkg liszt
30 dkg vaj
15 dkg porcukor
1 egész tojás (nagyon keveset hagyjunk ki a süti tetejének megkenéséhez)
2 tojás sárgája
1/2 csapott mokkáskanál só
2,5 dl száraz fehérbor
A diótöltelék:
40 dkg dió darálva
20 dkg cukor (ebből a fele nálam vaníliás)
1 nagy narancs héja reszelve
1,5 narancs leve
0,5 dl száraz fehérbor
csipet só
A máktöltelék:
36 dkg darált mák
20 dkg cukor
1,5 citrom reszelt héja
1/2 citrom leve
0,5 dl száraz fehérbor
csipet só
Az almatöltelék:
2 kg alma lereszelve (nem hámozás és csutka nélkül mérve hanem cakumpakk)
5 dkg mazsola
2-3 evőkanál világos nádcukor
0,5 citrom leve
0,5 dl száraz fehérbor
1 teáskanál őrölt fahéj
1/2 csapott mokkáskanál őrölt szegfűszeg
csipet só
plusz: egy nagyobb (kb. fél literes) üveg szilvalekvár

Először elkészítjük a töltelékeket, mert teljesen ki kell hűlniük, mire a süteménybe kerülnek. A dió- és máktölteléket beízesítjük, és összefőzzük. Az almákat meghámozzuk, és lereszeljük tökreszelőn a csutkájáról körben. Majd kinyomkodjuk a levét - ez fontos, mert én a 2 kg almából több, mint 8 dl levet préselem ki -, mert ha egy kicsit is nedves marad, eláztatja a tésztát. Tehát kinyomkodjuk, ízesítjük és addig főzzük, amíg nem marad leve. (A finom friss almalevet pedig jóízűen megisszuk.)
Ha a töltelékek készen vannak, hozzáláthatunk a tésztának. A lisztet átszitáljuk, hozzáadjuk a porcukrot, kevés sót, és a kockázott hideg vajat. Kézzel addig morzsoljuk, míg a vaj és liszt elegye finom morzsára kezd hasonlítani. Ekkor adjuk hozzá a bort, tojást, tojássárgájákat, és összedolgozzuk. Nem kell nagyon, csak álljon össze a tészta. Folpackkal beburkoljuk és hűtőbe tesszük 1-2 órára.




Amikor a töltelékek is kihűltek, összerakjuk a süteményt. A tepsit kivajazzuk, lisztezzük. A tésztát négybe vágjuk, gombócoljuk. Kinyújtjuk az elsőt a tepsinek megfelelő méretű téglalapra, behelyezzük a tepsi aljára. Megkenjük szilvalekvárral, ráterítjük a diótölteléket. Kinyújtjuk a második tésztagombócot, ráfektetjük a diótöltelékre. Kézzel kissé le is nyomkodjuk. Megkenjük lekvárral, majd a máktölteléket elsimítjuk rajta. Megint tésztalap következik, amit ismét kissé lenyomkodunk, megkenjük lekvárral és erre jön az almatöltelék. Végül befedjük az utolsó lappal, lenyomkodjuk, kissé beszurkáljuk a tésztát villával és megkenjük a kihagyott kevés tojással.
Előmelegített, kb. 160 fokos sütőben 1 órán át sütjük - mert nagy adag, tömör sütemény -, majd legalább 12 órát hagyjuk pihenni, mielőtt felvágnánk.
A sorrendet tartsuk be, mert ha esetleg az almás töltelékünk kissé nedvesebb lenne, akkor sem fogja eláztatni a süteményt, ha legfelülre kerül. De még ennél is fontosabb, hogy minden töltelék lémentes legyen. Tehát addig főzzük őket, amíg az összes folyadék eltűnik. (Lehet látni ahogy keverjük, a lábos alján.)

S ha már ez egy csodálatos zsidó sütemény, hagy meséljek el egy szép zsidó legendát is nektek.

9 megjegyzés:

Anikó írta...

Gyönyörű lett, és te nem nyújtottad nagyon vékonyra, helyesen :-)
Tökéletes lett, gratulálok :-)

Anikó írta...

Szuper ötlet, hogy minden tésztát megkentél szilvalekvárral, ezentúl én is így fogom, nem lesz 5 réteg tészta, csak 4, elég is :-) Elmentettem a te receptedet is :-)

sedith írta...

Nos, sül.:) Még van 51 perce. :P
Kicsit másképp lett, mint a tied, mert bort egyáltalán nem használtam hozzá, meg az ízesítések is kissé másak, de nagyon bízom benne, hoyg jó lesz. A tészta amikor összegyúrtam eléggé ragacsos volt még, de gondoltam, "nem bántom", és jól is tettem, mert nyújtás előtt elég volt egy kis lisztezett felületen átgyúrni, és szuperül lehetett dolgozni vele. Almából kevesebb került bele, mert csak másfélkiló volt itthon, és senki sem volt hajlandó elmenni, hogy vegyen még. De mondom, nagyon azt hiszem,hoyg szuper lesz. :) Ha jól sikerül, biztos, hogy nem utoljára készül, ámbár bizony, van munka bőven vele.
Megmértem nyersen, és tepsistől 4,65 kg volt. :O :P

sedith írta...

Elkészült,remélem, jól át is sült. a teteje, mindenesetre, nagyon szép.:) És az illata...... :)

Nelli írta...

Az enyèm még csak most fog sülni. :-)

duende írta...

Köszönöm Anikó! Igyekeztem, meg nagyon figyeltem arra, hogy a töltelékek ne legyenek nedvesek, azt hiszem, az a legnagyobb trükkje a flódninak. :)

Ezért is írtam le pontosan, mert ez alapján lehet arányosítani más méretű tepsikhez is a receptet. :)

Edith: azóta láttam a tiédet, csodálatos lett, és biztosan isteni finom is volt! :)
Ne is mondd... olyan nehéz volt, hogy nagyon figyelnem kellett a kivételnél, le ne ejtsem :D Szóval jól meg kellett fogni, eszméletlen súlyos volt a tepsi!

Nelli, a tiédet is láttam, az is gyönyörű lett! :)

Unknown írta...

Ma kipróbálás. Most van a Sütőben, eddig szépen halad. Írok ha elkészült. Köszönöm a receptet.

Erika írta...

Elkészült! Nagyon szép és nagyon finom lett! A bortól féltem de úgy csináltam mindent ahogy írva van.

duende írta...

Nagyon szívesen! :)
Nagyon örülök!! :) A bor kell bele. Nem szabad kihagyni, azzal lesz különleges, finom a tésztája. Örülök hogy jól sikerült! :)