2013. július 7., vasárnap

Panzanella: toszkán kenyérsaláta



kék nyárban, mely szikrázott, lobogott,
gyémánt csöndben, mely körülcsobogott,
lebegtem, ösvény, fű s virág felett,
dehogy ott – az egész világ felett.
És le se kellett hunyni a szemem,
álom gyúlt át minden érzékemen,
...
álom, melyben néma kéj simogat,
álom, mely élő falakon visz át,
álom, mely csupa tükrös bujaság,
álom, amelyben ég s föld tündököl
és egész testünk hangtalan gyönyör.

                                                                               (Szabó Lőrinc, Tutajon - részlet)




A tüzesforró nyár abszolút kedvence nálam most ez a toszkán kenyérsaláta, a panzanella. Írtam már nektek, hogy rajongok a kenyérlevesekért is (pl. gaspacho), mert finomak és a szikkadt kenyér legjobb felhasználási módjai is. Nos, ez az egyszerű kis saláta is ilyen maradék-kenyér hasznosítós étel, és nagyon finom. Viszont kizárólag jófajta, masszív, igazi házikenyérből működik csak, ehhez nem használhatók a felfújt pékáruk, mert folyékonnyá áznának a salátában. Azt meg nem szeretnénk, igaz?
Receptet ne várjatok. Mint minden saláta, ez is érzésre készül, no meg pocak-korgási skála szerinti mennyiségben. Annyi a lényege, hogy a kenyér valóban házi legyen. Szeletekre vágjuk és rusztikus darabokra tépkedjük. Vagy sütőben, vagy serpenyőben megpirítjuk. Én serpenyőben csináltam, kevés olívaolajjal és durva szeletekre vágott fokhagymával.
A saláta ne legyen agyonbonyolítva. Kerüljön bele jócskán érett, finom édes paradicsom, sokkal kevesebb újhagyma, vagy új lilahagyma, kevés fokhagyma (az enyémben direkt átsütött van, mert sokszor nekem a nyers elég durva, de aki szereti, teheti bele nyersen is), kerüljön bele olajbogyó és ennyi a szűk hozzávalók száma. No meg friss bazsalikomlevelek, az mindenképpen. Lehet még kevés uborkát vagy paprikát is tenni bele, ebben ez utóbbi van, mert paprikarajongó vagyok...
Az öntet: jó sok olívaolaj, kevés bor- vagy balzsamecet, só, frissen őrölt bors.
A paradicsomokat kis cikkekre vágtam és kézzel kissé megnyomkodtam, hogy több leve legyen. Minden hozzávalót egy tálba tettem - a kenyérdarabok kivételével. Sóztam, borsoztam, olaj és ecet került rá és kicsit hagytam állni, hogy levet engedjen. Ekkor kevertem bele a pirított kenyérszeleteket és a friss bazsalikomleveleket. Állítólag az olaszok hagyják egy órácskát állni, hogy a kenyér visszapuhuljon, de az enyémnek jó kis leve volt, így szinte azonnal puhult benne a kenyér. És én szeretem, ha még kissé ropogós a kenyér a salátában, így azonnal ettem. Ízlés kérdése.
Lehet fúziósra is csinálni, ha átmenetet csinálunk a horiatiki (görög saláta) és a panzanella között: vagyis mindezt még megszórjük rusztikusra morzsolt fetával is. Kiadós, mégis könnyű, nyárias. Nem is kell ennél jobb étel, vagyis kevés ennéljobb ételt tudnék mondani az izzó meleg napjaira. Isteni finom.
P.s.: az olívaolajat ne sajnáljuk... :)

8 megjegyzés:

Anikó írta...

Az olajbogyó kivételével nagyon bírnám, szeretem én is az ilyen szottyos, sok hagymás, sok paradicsomos, sok fokhagymás salátákat, bár idén valamiért az uborkáért döglöm, ne tudd meg eddig már hány kilót megettem, sósan-nyersen zsíros vagy vajaskenyérhez, ubisalinak, tzatzikinak, kovászosként, meg zöldsalátába keverve, no meg minden héten kétszer sopszkának, aztán évekig rá sem nézek majd.
Szóval guszta a salátád nagyon:-))))

duende írta...

:)) Köszi Anikó! Biztosan valamiért kell a szervezetednek valami, ami az uborkában van... és a testünk bölcs, jelzi mindig, mire vágyik. :)

Hankka írta...

Imádom, és olyan gyönyörű nálad is! :) Nálunk toszkán parasztsaláta néven fut, cukkini is kerül bele és a tetejére morzsolt feta, nagyon finom! :)

duende írta...

Köszönöm Hankka! :) Ugye milyen finomságos? :)

Tálaló írta...

Hú,ez nagyon finom lehet:)
Valamelyik este ez lesz a vacsoránk.

Nemcsak ehhez dukál a jóféle kenyér.Vajjal vagy zsírral megkenve sem hiszem,hogy ehetők a pufasztott,olcsó fajták.
Felénk egyetlen,apró pékség van,melynek megesszük a pékáruját,ha nem tudok sütni.Az olyan békebeli,tömör,vastag héjjú...

duende írta...

:) Az Tálaló, biztosan merem ajánlani Neked, mert tudom hogy ízleni fog! :)
Kipihented magad? És a tenger... gyönyörű volt újra ugye? :)

Tálaló írta...

Igen,igen!
Sosem fogok betelni a látványával...olyan mint a drog.

duende írta...

:) olyan bizony... (mély sóhaj...)