2011. július 31., vasárnap

Cukkinis húsgombócok


A kertemben vadul nőnek a fűszernövények, így pazarló módon bánok velük. Mindig kerül a tányérra valami zöld: virágzó kakukkfű a zöldségre, zsálya-ágy a sült hús alá, oregano ágacskák a tészta köré. Lehet díszíteni a tányért levendulával, szőlő és fügelevelekkel, az ánizskapor légies zöldjével is. Vadvirágokkal díszítve külön cseréptálban is az asztalra tehetjük a frissen szedett fűszernövényeket.

(Frances Mayes: Napsütötte Toscana)




Az étkezőablakomon már nem látok ki a burjánzó zöldfűszerektől. Mostanában hozzájuk tervezem az ételeket... A tegnapi ebédünk a pillanat szülötte volt. Eredetileg töltött cukkinit szerettem volna csinálni, de páromnak nagyon nem fűlt a foga hozzá. Ráadásul csúszásban is voltam - valami gyors, számára is ehető ételt kellett varázsolnom a cukkiniből és darált húsból. Na így született ez a finomság.

Hozzávalók 4 főre:
a gombócokhoz:
50 dkg darált hús,
50 dkg cukkini (tisztítás után ennyi),
só,
frissen őrölt bors,
félmaréknyi friss oregono levélke,
1 csokor friss bazsalikom,
2 gerezd fokhagyma,
1 közepes fej vöröshagymának a fele,
1 nagyon nagy tojás ( vagy 2 tényleg kicsi).
A paradicsom mártáshoz:
12 db friss nagyobbacska paradicsom vagy
2 db 400 gr-os hámozott paradicsomkonzerv,
a vöröshagyma másik fele,
olívaolaj,
só,
2 cl száraz vörösbor,
ízlés szerint kevés cukor vagy méz.
Köret:
60 dkg spagetti vagy bármilyen más durum száraztészta.





A cukkinit robotgépben a tökgyaluval legyalultam. (Héjastól és ki sem magoztam, mert zsenge volt, de ha öreg a héja, tisztítsuk meg és magozzuk is ki.) Kissé besóztam és állni hagytam, míg a többi hozzávalót egy nagyobb tálba összekészítettem: a darált húst az aprított oregano- és bazsalikomleveleket, az apróra kockázott vöröshagymát, a zúzott fokhagymát, sót, őrölt borsot, tojást tettem a tálba. Aztán a legyalult cukkinit alaposan kinyomkodtam a levétől. Végül mindent kézzel alaposan összedolgoztam. Kóstoltam, hogy elég sós-e.
A paradicsomokat forrásban lévő vízbe dobtam 1/2 percre, majd lehúztam a héjukat és kockákra vágtam. Egy széles, nagy lábosban olívaolajon a vöröshagyma másik felét (apróra kockázva) megdinszteltem, majd beletettem a paradicsomkockákat is. Ízesítettem sóval és kevés vörösborral. Hagytam rotyogni, közben feltettem a vizet egy másik nagy edényben a spagettinek sóval.





Negyed óra intenzív főzés után megkóstoltam a paradicsommártást és utánízesítettem: egy kevés cukor kellett bele. Aztán botmixerrel pürésítettem - nem teljesen simára, csak annyira, hogy nagyobb darabok ne maradjanak benne. Ebbe a már simább, forrásban lévő mártásba kis gombócokat formáztam a cukkinis darálthúsból. Kis lángon főztem, fedő alatt 20 percig.
Közben a spagettit is kifőztem a forrásban lévő vízben. Aki szereti rá a parmezánt, azzal megszórva tálalja.
A húsos massza elég lágy volt, de a tojásnak köszönhetően tökéletesen összeállt és meg is maradt gombóc formában.





Tipp: a cukkinis húsgombócokat süthetjük is - és nem feltétlenül kell hozzá a paradicsommártás. Ha sütjük, készíthetünk hozzá sóval, citromlével, olívaolajjal kikevert joghurtot is mártogatónak.

17 megjegyzés:

Padparadsa írta...

Kééééreeeek!! Juj, de lájk a fotók!! :))

Kata írta...

De gyönyörű lett! és gondolom, nagyon finom is:))

Iza írta...

Jujj de éhes lettem!Hát ezt bizony felveszem az e heti ételek elkészitésű kategoriába, most minden jöhet amiben cukkini van, hisz bőséges lett a termésünk.:)

duende írta...

Köszi szépen Lányok! :)
A gombóc nagyon könnyű, "repülős" lett a cukkinitől, finom volt.

Tálaló írta...

Nagyon klassz képek:)))
És a recept is tetszik.Főleg mert szerepel benne minkettőnk kedvence:enyém a cukkini,azuramé a fasírt.A paradicsom pedig közös nevező.Ez jó kis fúzió.Ki is próbálom a héten.

duende írta...

Köszönöm szépen! :)
:)) A férfiak tapasztalatom szerint csak ilyes formákban eszik meg a cukkinit... Nálunk is...

Elif írta...

Fantasztikus jók a fotók és a fűszernövényekre is de irigy vagyok!

duende írta...

Köszönöm Elif! :)

Névtelen írta...

Időnként benéztem hozzád, hogy hátha újra... És most nagyon örülök, hogy már ennyi bejegyzésről lemaradtam! Gyönyörűek a képeid, mint mindig!!
Üdv: Veni

Névtelen írta...

szép képek. hajrá tovább!

duende írta...

Kedves Veni és Névtelen: köszönöm szépen! :)

chriesi írta...

Mennyire klassz fotók! Ami meg rajta van eszméletlen guszta!

duende írta...

Köszönöm szépen Chriesi. :)

Piroska írta...

Ezt én is kipróbálom!Bár nálunk a cukkini meg minden ami tök azt sokat esszük, de még így nem csináltam.A fotó kedvet csinált hozzá! :)

duende írta...

:) Még én sem, hirtelen ötlet volt, helyzetmentő. :)

tisztatészta írta...

Fenomenális, egyénként is a paradicsomos a gyengém. Nem várok délig, már most tolhatod elém. Nyamm-nyamm!!! ;) :)

duende írta...

Köszi szépen Tisztatészta! Tőled ez nagy dícséret! :)
Ha ma kérnéd, tudok hozzá kifőzni házi penne tésztát is, tegnap gyártottam!!! :))