2010. december 4., szombat

Zabkása - a bajnokok reggelije

.

Karabekian Beefeater ginnel készült száraz martinit ivott egy kis citromhéjjal, tehát Bonnie azt mondta neki: Bajnokok reggelije.
– Ezt mondta akkor is, amikor kihozta az előző martinit – jegyezte meg Karabekian.
– Mindig ezt szoktam mondani, ha martinit hozok ki – mondta Bonnie.
– Nem unja? – kérdezte Karabekian. – Vagy talán ezért alapítanak városokat ilyen Isten háta mögötti helyeken az emberek… hogy újra meg újra elsüthessék ugyanazokat a vicceket, amíg csak a Halál Fényes Angyala hamuval nem tömi be a szájukat.

*

A kéztörlő mellett a csempén ceruzával írt felirat állt. így festett:
Mi az élet értelme?
Trout tollért vagy ceruzáért kotorászott a zsebében. Tudott választ erre a kérdésre. De nem talált íróeszközt, még egy használt gyufát sem. így hát megválaszolatlanul hagyta a kérdést, de megmondom, mit írt volna, ha talált volna íróeszközt. Ezt:
Hogy
a szeme,
a füle,
a lelkiismerete légy
a világmindenség Teremtőjének,
te mafla!

(Kurt Vonnegut: Bajnokok reggelije) 





A bajnokok reggelije. Életem első zabkásája - sosem készítettem még, talán mert nem szoktam soha reggelizni. De ez vacsoraételnek is kitűnő. A zabkása is azt hiszem egy megosztó étel és most kiderült: én a szeretők táborát gazdagítom. Nagyon finom! Zabpelyhet egyébként mindig tartok itthon, mert a magam sütötte kenyerekbe eddig is sűrűn használtam.
 
Hozzávalók 1 főre:
1 csésze* zabpehely
2,5 csésze víz vagy tej vagy víz-tej keveréke,
csipetnyi só.

(1 csésze = 1,5 dl)

A vizet vagy tejet föltesszük a tűzre, beletesszük a zabpelyhet mikor már majdnem forr, kissé sózzuk és állandó keverés mellett sűrűre főzzük. A zabkása egyébként tényleg a keveréstől lesz kása, szóval végig és nagy hévvel keverjük! :) Hamar megfő egyébként, pár perc mindösszesen az elkészítési ideje.
Ehető így sósan is vagy elkészülte után a tálkánkban megcsorgathatjuk mézzel is, megszórhatjuk fahéjjal vagy sűrű joghurtot is tehetünk a tetejére. Bármilyen aszalt vagy friss gyümölccsel fogyaszthatjuk, keverhetünk bele szotyolát, tökmagot, lenmagot, szezámmagot, mogyorót, mandulát, diót.
Remek étel, én mondom!





A zabkását egyébként porridge-nek nevezik és skót eredetű étel. Rendkívül egészséges, mert magas a rost tartalma valamint igen gazdag vitaminokban és ásványi anyagokban is: van benne E vitamin, magnézium, szelén, cink, vas, stb... Tökéletes tápanyagforrás, rendkívül laktató és tápláló.


    13 megjegyzés:

    Elif írta...

    Szuper ajánlás a zabkásának, viszont az nagyon helytelen, hogy nem szoktál reggelizni, irgumburgum! :) Tudod: reggel, mint egy király, délben, mint egy polgár, este, mint egy koldus... (Nem mintha nálam ez mindig összejönne.)

    Anikó írta...

    Nekem is van egy zabpelyhes téli reggeli receptem:1 csésze zabpelyhet 2,5 cs.vízzel felforralni,pici só, majd hozzá egy alma durvára reszelve, kis citromlével leöntve, ezt így 5 percig főzni, majd 1,5 cs.tejet és 1 tk.vajat hozzá, összekeverni és még 1 percig főzni.
    Forrón tálalni, cukrozva, fahéjat szórva rá. Nagyon finom.
    Olyan mint a tiéd:-))))

    Belly írta...

    Nagyon szeretem a zabkását én mindenféle gyümölccsel,maggal szoktam megbolondítnai,mikor milyen kedvem van.

    duende írta...

    Elif: nekem ez sosem jött össze - másképp vagyok biológiailag összerakva. Mediterrán típus vagyok. Nagyon későn fekszem, későn ebédelek, igaz, korán kelek, de reggel egyszerűen nem bírok enni, ez van. Rosszul is lennék, ha délelőtt bármit magamba kéne erőltetnem.
    A zabkása isteni étel egyébként, nálam marad ebédre vagy vacsira. :)



    Anikó: nagyon szépen köszönöm a receptet! :)


    Belly: akkor Te is a rajongók táborát erősíted! :)

    Renáta baba írta...

    Sosem ettem zabkását,de kipróbálom,hátha bejön :P

    duende írta...

    Egy próbát megér, Renáta! :)

    trinity írta...

    Sok éven át én sem reggeliztem, de egy diéta kapcsán ráálltam a zabkására,így most csak ezután kávézom. Ez már 3 éve így megy....
    Én imádom! Szoktam néha mákosan is enni, sokszor dióval, mogyoróval, vagy csak simán mézzel. De a csúcsok-csúcsa, mikor nyáron friss epret, málnát pakolok rá:)))

    duende írta...

    Trinity, asszem nálam is nagy kedvenc lesz! Sokszor fogom enni, mert nagyon ízlett és nagyon jólesett.

    chriesi írta...

    Egy időbe gyakran ez volt a reggelim.

    Edina írta...

    Kérlek a Tutitippekről átmásolt szöveget töröld ki - a keresők megbüntethetnek Téged is és a minket azzal, hogy letiltanak a listájukról az azonos szöveg miatt.
    Köszi:
    Edina
    Tutitippek.hu

    duende írta...

    Kedves Edina!

    Nem értem a dolgot, de törlöm.

    Névtelen írta...

    Én mindig rakok alá vajat, mert egyrészt kevésbé ragad így le, másrészt isteni ízt ad neki. Na és házi sárgabaracklekvárral a tetején a legfinomabb :)

    duende írta...

    :) Azt elhiszem! :) A vaj is, a baracklekvár is csodálatos. :)