2009. április 25., szombat

Diós, mákos és grízes metélt

.

A múlt a jelen hiányán keresztül állandósítja önmagát.

                                                                                                                                                               (Eckhart Tolle)





A diós-, mákos- és grízes tésztát mindenki ismeri. Gondolkodtam, föltegyem-e egyáltalán, de aztán úgy döntöttem, igen. Helye van. Mégpedig azért, mert e három egyszerű tésztaétel sokszor elfelejtődik. Pedig egy kiadós, gazdag leves klasszikus és egyszerű kiegészítése lehet bármelyik. Nem kell keleszteni, dagasztani, meg órákat várni hogy elkészüljön - emellett nagyon egészségesek is, mert a dió és a mák is nyersen kerül a tésztára. A grízes tészta pedig a most oly divatos 90 napos diéta egyik sarokköve is lehet. Akár sósan, akár édesen.

Több variáns is létezik.
Az első a "nincsmostidőm" változat, hozzávalói 4 főre:
1/2 kg bolti szélesmetélt,
10 dkg dió vagy mák,
10 dkg porcukor,
2 evőkanál olaj,
másfél teáskanál só a főzővízbe.

Ma már nagyon finomak a bolti tészták is, bátran készítsük a villám-változatot. Sok időt és energiát megspórolhatunk. A tésztát sós vízben kifőzzük. Közben a mákot vagy diót ledarlájuk és porcukorral vegyítjük. A kifőtt tésztát egy tálba szedjük, olajjal elkeverjük. Mehet is a tányérra, ahol is megszórjuk a finom cukros mákkal vagy dióval - és már ehető is.

Grízes vagy darás tészta: 15 dkg búzadarát 3 evőkanál olajon megpirítunk közepes-barnára. Körülbelül 2-3 deciliter vizet hozzáöntünk apránként hogy a szemek megduzzadjanak, és már készen is van - erre a darára szedjük rá a kifőtt tésztát, és jól elkeverjük. Porcukorral vagy anélkül savanyúsággal tálaljuk.
A darás tészta egyébként az egyik kedvenc ételem - porcukrosan vagy valamilyen pikáns lekvárral: meggy, málna, ribizli. Bármelyikkel isteni finomság! Szegény nagymamánk anno, mikor gyerekek voltunk, minden másnap kénytelen volt darás tésztát csinálni... :)

A tojásos tésztás változat csak annyiban tér el, hogy a tészta is házilag készül, méghozzá sima fehér lisztből és tojással.
50 dkg liszt, 4 tojás, 1 mokkáskanálnyi só és kb. másfél decinyi víz szükséges hozzá. Az olasztésztások azt mondják, minden 10 dkg liszthez megy 1 tojás, és víz nem kell bele. Jó úgyis, de azok készítsék így, akiknek van tésztagépük. Ugyanis nagyon nehéz sodrófával szép vékonyra nyújtani. A tojásos tésztát négy-öt gombócba formáljuk és pihentetjük letakarva vagy folpackba csomagolva legalább fél órát, úgy könnyebb dolgozni vele. Kinyújtjuk 1 milliméter vékonyra, és kb. 6 cm széles csíkokra vágjuk, majd a csíkokat 1/2 cm széles metéltekre. Forrásban lévő sós vízben kifőzzük. A dió, mák és dara ugyanaz, mint fent.

A harmadik variációt csináltam most, ez pedig durum simalisztből készül, tojás nélkül. Ez a fantasztikus búzafajta ugyanis nagyon rugalmas, nem gezemicélődik, szépen egyben marad tojás nélkül is. Ráadásul, nagyon könnyű nyújtani is, pillanatok alatt elkészíthető. Fél kiló liszthez kell 1 mokkáskanál só, és körülbelül 3 dl víz. Jó rugalmas, kemény tésztát gyúrjunk. Én ezt egyből tudtam nyújtani is, minden nehézség nélkül.
Az az igazság, hogy a hagyományos magyar tésztaételekhez én nem szeretem a teljes kiőrlésű liszteket. A nokedli és ezek a fajta autentikus tészták számomra fehér lisztből készülhetnek, és itt nem vagyok hajlandó újítani. Ebből a lisztből természetesen készíthetünk tojás nélkül nokedlit is, kiváló lesz az is belőle.

15 megjegyzés:

Névtelen írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.
erős ildikó írta...

Nagyon tetszett a bevezető, a lezárása különösen megragadott. Csodás képek.
És nagyon régen ettem ilyen tésztákat, sokszor eszembe sem jut, pedig Nagyi sokszor csinált gyerekkoromban. Az én kedvencem a grízes valamilyen savanykásabb barack vagy ribizlilekvárral.
A durumos tésztavariációt még nem próbáltam, de régóta jár ilyesmin az eszem - ráadásul van tésztanyújtó / vágó gépem is.
Azt hiszem, rábeszéltél. Megint :-)

Palócprovence írta...

Tényleg csodás képek! Sokszor a legegyszerűbb ételek a legnagyszerűbbek.

Kata írta...

Nnna, megnyugodtam:)))
Ezeknek a tésztáknak meg nyilván helye van; nálunk a múlt héten készült grízes, házi baracklekvárral...imádom!!! A durumról meg kösz a bejegyzést, mert a lisztet nagy sunggal megvettem, és pont tegnap néztem, hogy jó lenne mostmár nekikezdeni...a legjobbkor jött:)))

duende írta...

:)
Én is szeretnék egy tésztagépet, Napmátka. A következő beruházásom azt hiszem, az lesz! :)

A grízes, igen... Mennyei finomság! :) És örülök, és ugye hogy elfelejtődik? Pedig milyen egyszerű és finom tészták ezek.

duende írta...

Köszönöm Palócprovance! Egyetértünk, szeretem az egyszerűséget. :)

duende írta...

Szívesen Kata! :)

Próbáld ki nyugodtan, nagyon könnyű dolgozni vele, és nagyon finom is.

trinity írta...

Duende,
szeretem Nálad azt is, hogy a legegyszerűbb ételek is átlényegülnek....
Gyerekkoromban mennyi ilyen tésztát készített a nagyim! Minden reggel 4-kor kelt, 7-kor már nálunk volt, délelőtt nyújtotta a tésztát-ő vigyázott rám az ovi helyett......Olyan vékony cérnametéltet tudott vágni eszméletlen sebességgel-máig nem tudom, hogy csinálta!
Egy tésztanyújtógép az én terveim közt is szerepel paralel egy fagyigéppel:))))

duende írta...

:))

Én is emlékszem ilyenekre... a kinyújtott tészták konyhaszerte a hokedliken várták a sorukat...

Ne is mondd a fagyigépet! :))

Ági, aki főz írta...

Úgy látszik itt mindenkinek a nagyija tésztát gyártott. Az enyém is. Köszönöm, hogy emlékeztettél rá. A grízes tésztát nagyon szerettem, de eddig soha nem mertem megcsinálni, hihetetlen ugye? Valahogy féltem, hogy nem lesz olyan, mint. Mi a nudlit is grízbe forgattuk, ha jól emlékszem.
Viszont a tészta gyúrásnak még nem állok neki, majd ha lesz annyi helyem.

Renata Kalman írta...

mindhármat szeretem én is!

lucifer írta...

Tegnap este jöttek vendégek és én főztem nekik. Volt benne Duende ihletettség. Kaptak egy halom salátát is. Meg voltak elégedve. (joghurt) Ha nő a látogatottságod lehet, hogy köztük vannak. :)

duende írta...

Szívesen Ági! :)

Képzeld, én is így voltam a darás tésztával. Elsőre el is rontottam - pedig az anyám szerint azt lehetetlen! :)) Aztán utána sikerült, és tényleg nagyon egyszerű, csak a félelem miatt nem sikerült elsőre. Szóval bátorság! :)

duende írta...

Akkor egészségünkre, Reni! :)

duende írta...

:)

nagyon aranyos vagy, Lucifer, köszönöm a reklámot! :)

Biztosan nagyon finomat főztél! :)